‘Gedragsverandering’

Gedragsverandering…”daar heb ik geen zin in. Ik ga mijn gedrag niet aanpassen”.

Maar als je er even bij stilstaat, gebeurt het stiekem de hele dag door.

Wat dacht je van sociaal media/ advertenties/ tv (en advertenties). Wanneer je een film op tv ziet (niet een streaming dienst) dan word je tussen de film er mee plat gegooid. Ongevraagd koopadvies in de vorm van reclame. Elke reclame is er om jou over te halen X product te kopen, kortom “Jouw gedrag te veranderen”.

Lekker radio luisteren

Ons brein werkt op routine en onbewust weet ons brein dat er “nieuws” op de radio gaat komen bij elk heel en half uur. Dan luister je ‘onbewust’ mee en sla je informatie beter op. Wat gebeurt dan om het half uur? “Reclame”—-“Nieuws”—-“reclame” en altijd in die volgorde. En hoe vaker je het hoort, hoe groter de kans dat jouw gedrag zal veranderen. Onbewust ben jij al overgehaald dat product of dienst aan te schaffen.

Dus wat is het verschil tussen “gedragsverandering” van een persoonlijk traject en reclame op zich?
Voor de één kies je voor jezelf voor de langer termijn. Voor de ander kies je voor een ander op de korte termijn. De beste investering is altijd in jezelf, maar waarom trappen we er dan altijd in?

"Comfort"

Mensen zijn lui en houden van gemak. Snel en alles ‘on-demand’. We willen net zoals onze snel bezorgde ongezonde pizza ook snel en gemakkelijk kunnen afvallen. We houden onszelf flink voor de gek. Universele wet van het leven nr.1:

Kies gedoe – comfortabel leven, kies comfort – leven met gedoe.

In een andere blog zullen verder in deze wet duiken.

Maar voor nu: De beste investering is altijd in jezelf. Geen focus op afvallen door pilletjes of een ‘hack” maar een nieuwe identiteit. Een serieus maatwerktraject geeft jou een platform er beter van te worden op de langer termijn. Zo garandeer jij jezelf levenslang resultaat.

Delen